Kontakt

76-150 Darłowo, ul. Wieniawskiego 8, tel/fax 94 314 66 48, dziecidort@poczta.onet.pl
NUMER KONTA: PKO BP DARŁOWO 96 1020 4681 0000 1902 0018 3723
DAROWIZNY NA CELE STATUTOWE: 13 8566 0003 0100 7689 2000 0001

wtorek, 13 września 2011

Terapia ręki


Doskonalenie małej motoryki odbywa się od najwcześniejszych lat życia dziecka. Początkowo jest to tylko umiejętność chwytania zabawki, następnie układanie klocków, rysowanie, czynności samoobsługowe, aż w końcu bardziej precyzyjne czynności, takie jak sznurowanie butów czy odpowiedni chwyt ołówka i rysowanie szlaczków. Jednak, gdy mimo dogodnych i niejednokrotnie stymulujących warunków w życiu dziecka, pojawiają się:
  • problemy w zakresie czynności samoobsługowych (ubieranie się, wiązanie butów, zapinanie guzików, przekładanie ubrań ze strony lewej na prawą),
  • brak samodzielności w trakcie spożywania posiłków,
  • wyraźna niechęć do czynności manualnych (rysowanie, malowanie, lepienie, nawlekanie, układanie),
  • nieprawidłowe napięcie mięśniowe,
  • zbyt wolne lub zbyt szybkie tempo w trakcie wykonywania zadań,
  • niski poziom graficzny pisma, prac plastycznych,
  • zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • zaburzone planowanie motoryczne,
  • niezręczność ruchowa,
  • niechęć do dotykania nowych, nieznanych faktur i przedmiotów,
należy wprowadzić działania terapeutyczne. Terapia manualna ręki jest jedną z form wspierania naszych podopiecznych. Prowadzona jest  w trzyosobowych grupach, trwa systematycznie codziennie  1 godzinę. Ma na celu usprawnianie małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców, jak i dostarczanie wrażeń dotykowych i poznawanie dzięki nim różnych kształtów i struktur materiałów oraz ich rozróżniania. Terapia polega na wykonywaniu rozmaitych czynności manualnych dostosowanych indywidualnie do potrzeb i sprawności, wieku i zainteresowań każdego dziecka i ich doskonaleniu.
Terapeutka, pani Ewa Królik, poprzedza działania dokładną diagnozą największych trudności i planuje indywidualnie plan terapii. Obowiązuje jedna zasada, zawsze zaczynamy pracę od czynności „prostych", aby w końcu skupiać się na zadaniach bardziej złożonych. Przykładowo, dziecko mające trudności grafomotoryczne i mające nieprawidłowe napięcie mięśniowe, nie pozbędzie się problemu, jeśli będzie nawet systematycznie wykonywać czynności manualne. Pracę należy rozpocząć od wyrównania napięcia mięśniowego, aby dziecko było w stanie przyjąć właściwą pozycję przy stoliku i aby mogło chwycić prawidłowo przyrząd pisarski i w końcu, aby mogło wykonywać swobodne ruchy ręki. Schemat zajęć z terapii ręki jest stały, ale zawsze ma wyznaczony cel i wszystkie części tych zajęć, pomagają go osiągnąć.

Oto jak Krzysiu uczy sie wiązać sznurówki:


Celem terapii jest:
  • usprawnianie precyzji ruchów rąk,
  • wyuczenie zdolności skupienia uwagi, patrzenia,
  • wzmacnianie koncentracji i cierpliwości,
  • poprawę koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • przekroczenie linii środkowej ciała
  • zwiększenie wrażliwości dotykowej,
  • zmniejszenie nadwrażliwości dotykowej.
Podczas terapii wykorzystujemy: 
  • oliwkę do masażu dłoni,
  • krążki rehabilitacyjne - doskonale nadają się do ćwiczeń i rehabilitacji dłoni (ćwiczenia funkcji chwytnych ręki), 
  • piłeczki do ćwiczeń dłoni -doskonale nadają się do usprawnienia dysfunkcji ręki, pomagają odbudować masę mięśniową dłoni, działają również antysteresowo i uspakajająco, umożliwiają jednoczesną pracę mięśni zginaczy i prostowników, wykonania ćwiczeń palców dłoni w pełnym zakresie ruchu, aktywują i wzmacniają wszystkie mięśnie, odpowiedzialne za pracę dłoni, nadgarstka i przedramienia, umożliwiaje wykonywania ruchów specyficznych, fizjologicznych dla mięśni i stawów, niezastąpione min. w przypadkach: łokieć tenisisty, golfisty, w często powtarzających się urazach, po urazach (skręcenia, złamania), zapalenia ścięgien, przykurcz Dupuytrena, osteoporozie, po wylewach, neuropatie, w rehabilitacji pooperacyjnej, w zaburzeniach krążenia
  • trenera dłoni - owale sensoryczne - owalne przybory z wypustkami sensomotorycznymi, używane w ćwiczeniach mięśni dłoni i przedramienia, szczególnie polecane dla osób z małą ruchomością w stawach. mają ergonomiczny owalny kształt ułatwiający chwyt, ich powierzchnia pokryta wypustkami sensorycznymi powoduje efekt dodatkowej stymulacji stref reflektorycznych, 
  • ringo gładkie - przybór terapeutyczny wypełniony powietrzem używany w ćwiczeniach korekcyjnych, grach i zabawach terapeutycznych, przyczynia się do wzmacniania mięśni dłoni i przedramienia,
  • ringo sensoryczne - elastyczny przybór terapeutyczny stosowany głównie do wzmocnienia mieśni przedramienia i dłoni. Używa się go także podczas ćwiczeń mających na celu pobudzenie stref reflektorycznych
  •  tablice do ćwiczeń manualnych - przeznaczone są do ćwiczeń czynnych wspomaganych rąk, umożliwiają zwiększenie zakresu ruchomości stawów oraz siły mięśni, dłoni i palców, poprawiają zdolności samoobsługowe czynności dnia codziennego,
  • zabawki mobilne,
  • farby,  
  • plastelinę, modelinę, masę solną, gips, glinę 
  • koraliki,
  • papier, folię aluminiową, folię bąbelkową,
  • materiały naturalne: kasztany, kamienie,
  • materiały nieustrukturalizowane - kasze, ziarna zbóż, woda, krochmal,  
  • myszki komputerowe.