Doskonalenie małej motoryki odbywa się od najwcześniejszych lat życia dziecka. Początkowo jest to tylko umiejętność chwytania zabawki, następnie układanie klocków, rysowanie, czynności samoobsługowe, aż w końcu bardziej precyzyjne czynności, takie jak sznurowanie butów czy odpowiedni chwyt ołówka i rysowanie szlaczków. Jednak, gdy mimo dogodnych i niejednokrotnie stymulujących warunków w życiu dziecka, pojawiają się:
- problemy w zakresie czynności samoobsługowych (ubieranie się, wiązanie butów, zapinanie guzików, przekładanie ubrań ze strony lewej na prawą),
- brak samodzielności w trakcie spożywania posiłków,
- wyraźna niechęć do czynności manualnych (rysowanie, malowanie, lepienie, nawlekanie, układanie),
- nieprawidłowe napięcie mięśniowe,
- zbyt wolne lub zbyt szybkie tempo w trakcie wykonywania zadań,
- niski poziom graficzny pisma, prac plastycznych,
- zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- zaburzone planowanie motoryczne,
- niezręczność ruchowa,
- niechęć do dotykania nowych, nieznanych faktur i przedmiotów,
należy wprowadzić działania terapeutyczne. Terapia manualna ręki jest jedną z form wspierania naszych podopiecznych. Prowadzona jest w trzyosobowych grupach, trwa systematycznie codziennie 1 godzinę. Ma na celu usprawnianie małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców, jak i dostarczanie wrażeń dotykowych i poznawanie dzięki nim różnych kształtów i struktur materiałów oraz ich rozróżniania. Terapia polega na wykonywaniu rozmaitych czynności manualnych dostosowanych indywidualnie do potrzeb i sprawności, wieku i zainteresowań każdego dziecka i ich doskonaleniu.
Terapeutka, pani Ewa Królik, poprzedza działania dokładną diagnozą największych trudności i planuje indywidualnie plan terapii. Obowiązuje jedna zasada, zawsze zaczynamy pracę od czynności „prostych", aby w końcu skupiać się na zadaniach bardziej złożonych. Przykładowo, dziecko mające trudności grafomotoryczne i mające nieprawidłowe napięcie mięśniowe, nie pozbędzie się problemu, jeśli będzie nawet systematycznie wykonywać czynności manualne. Pracę należy rozpocząć od wyrównania napięcia mięśniowego, aby dziecko było w stanie przyjąć właściwą pozycję przy stoliku i aby mogło chwycić prawidłowo przyrząd pisarski i w końcu, aby mogło wykonywać swobodne ruchy ręki. Schemat zajęć z terapii ręki jest stały, ale zawsze ma wyznaczony cel i wszystkie części tych zajęć, pomagają go osiągnąć.
Oto jak Krzysiu uczy sie wiązać sznurówki:
Oto jak Krzysiu uczy sie wiązać sznurówki:
- usprawnianie precyzji ruchów rąk,
- wyuczenie zdolności skupienia uwagi, patrzenia,
- wzmacnianie koncentracji i cierpliwości,
- poprawę koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- przekroczenie linii środkowej ciała
- zwiększenie wrażliwości dotykowej,
- zmniejszenie nadwrażliwości dotykowej.
Podczas terapii wykorzystujemy:
- oliwkę do masażu dłoni,
- krążki rehabilitacyjne - doskonale nadają się do ćwiczeń i rehabilitacji dłoni (ćwiczenia funkcji chwytnych ręki),
- piłeczki do ćwiczeń dłoni -doskonale nadają się do usprawnienia dysfunkcji ręki, pomagają odbudować masę mięśniową dłoni, działają również antysteresowo i uspakajająco, umożliwiają jednoczesną pracę mięśni zginaczy i prostowników, wykonania ćwiczeń palców dłoni w pełnym zakresie ruchu, aktywują i wzmacniają wszystkie mięśnie, odpowiedzialne za pracę dłoni, nadgarstka i przedramienia, umożliwiaje wykonywania ruchów specyficznych, fizjologicznych dla mięśni i stawów, niezastąpione min. w przypadkach: łokieć tenisisty, golfisty, w często powtarzających się urazach, po urazach (skręcenia, złamania), zapalenia ścięgien, przykurcz Dupuytrena, osteoporozie, po wylewach, neuropatie, w rehabilitacji pooperacyjnej, w zaburzeniach krążenia,
- trenera dłoni - owale sensoryczne - owalne przybory z wypustkami sensomotorycznymi, używane w ćwiczeniach mięśni dłoni i przedramienia, szczególnie polecane dla osób z małą ruchomością w stawach. mają ergonomiczny owalny kształt ułatwiający chwyt, ich powierzchnia pokryta wypustkami sensorycznymi powoduje efekt dodatkowej stymulacji stref reflektorycznych,
- ringo gładkie - przybór terapeutyczny wypełniony powietrzem używany w ćwiczeniach korekcyjnych, grach i zabawach terapeutycznych, przyczynia się do wzmacniania mięśni dłoni i przedramienia,
- ringo sensoryczne - elastyczny przybór terapeutyczny stosowany głównie do wzmocnienia mieśni przedramienia i dłoni. Używa się go także podczas ćwiczeń mających na celu pobudzenie stref reflektorycznych
- tablice do ćwiczeń manualnych - przeznaczone są do ćwiczeń czynnych wspomaganych rąk, umożliwiają zwiększenie zakresu ruchomości stawów oraz siły mięśni, dłoni i palców, poprawiają zdolności samoobsługowe czynności dnia codziennego,
- zabawki mobilne,
- farby,
- plastelinę, modelinę, masę solną, gips, glinę,
- koraliki,
- papier, folię aluminiową, folię bąbelkową,
- materiały naturalne: kasztany, kamienie,
- materiały nieustrukturalizowane - kasze, ziarna zbóż, woda, krochmal,
- myszki komputerowe.