Kontakt

76-150 Darłowo, ul. Wieniawskiego 8, tel/fax 94 314 66 48, dziecidort@poczta.onet.pl
NUMER KONTA: PKO BP DARŁOWO 96 1020 4681 0000 1902 0018 3723
DAROWIZNY NA CELE STATUTOWE: 13 8566 0003 0100 7689 2000 0001

Historia powstania Stowarzyszenia

Historia (lato 1996 - 15 marca 2004)
Pomysł utworzenia Stowarzyszenia narodził się latem 1996 roku, gdy doszło do spotkania dwóch matek dzieci niepełnosprawnych: Marzeny Górzyńskiej - mamy 5 letniej wówczas Pauliny i Wiesławy Masłowskiej - mamy 5 letniego Konrada. Obie borykały się z problemami dnia codziennego, niepokoił je los ich dzieci.
Spotkały się w czasie zajęć hipoterapii. Postanowiły, wspierane przez panią Teresę Kołaczek - ówczesnego Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Darłowie, zainicjować powstanie stowarzyszenia pomagającego niepełnosprawnym dzieciom i dorosłym.
Na terenie Darłowa i w okolicy rozwieszono plakaty informujące o takim pomyśle, zapraszające osoby zainteresowane na pierwsze zebranie.
8 listopada 1996 roku w sali PKPS-u odbyło się pierwsze spotkanie osób niepełnosprawnych oraz rodziców i opiekunów dzieci z różnymi schorzeniami. W spotkaniu uczestniczyło 39 osób zainteresowanych utworzeniem stowarzyszenia. Uczestniczący przedstawili swoje problemy. Zdecydowano wspólnymi siłami walczyć o interesy osób niepełnosprawnych.
Tydzień później - 15 listopada 1996 r., na drugim spotkaniu, spośród zebranych osób wybrano założycieli Stowarzyszenia. Były nimi panie: Teresa Sławińska, Marzena Górzyńska, Wiesława Masłowska - mamy niepełnosprawnych dzieci, pani Anna Czajkowska i pan Lech Gadaliński - osoby niepełnosprawne. Osoby te opracowały Statut Stowarzyszenia i przygotowały niezbędne dokumenty w celu zarejestrowania stowarzyszenia w Sądzie Wojewódzkim w Koszalinie.
Dokumenty złożone zostały w listopadzie 1996 roku.
Jednocześnie rozpoczęto poszukiwania lokalu na siedzibę Stowarzyszenia.
W dniu 4 lutego 1997 listem poleconym otrzymano postanowienie sądu o rejestracji Stowarzyszenia, z którym zapoznały się panie: Kołaczek, Górzyńska, Masłowska. Uznały to za wielki sukces i postanowiły zwołać zebranie zainteresowanych osób.
Zebranie to odbyło się 15 lutego 1997 roku.
Po powitaniu odczytano postanowienie sądu oraz pierwsze punkty Statutu. Omówiono problemy związane z wyborem Zarządu. Na spotkanie nie przybyły osoby z gmin ościennych, zgodnie więc przyjęto termin następnego spotkania, które miało nastąpić 6 marca w większym gronie.
W czasie drugiego spotkania pani Teresa Sławińska poinformowała zebranych o konieczności wyboru członków Zarządu Stowarzyszenia i członków Komisji Rewizyjnej. Jednogłośnie zdecydowano o jawnym trybie głosowania. Zgłoszono 10 kandydatów, którzy zaprezentowali się w kilku słowach. Następnie przystąpiono do głosowania.
Pierwszym Prezesem Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych, Ich Rodzin i Przyjaciół w Darłowie został pan Henryk Dyczko, Zastępcą - pani Teresa Sławińska, Sekretarzem pani Marzena Górzyńska, Skarbnikiem - pani Danuta Stefańczuk. Członkami Zarządu zostały panie: Janina Januszewska, Małgorzata Lasota, Grażyna Zając.
W Komisji Rewizyjnej znalazły się panie: Wiesława Masłowska, Kazimiera Kasprzak oraz pan Piotr Grzejszczuk.
Następnym punktem zebrania było ustalenie wysokości składki. Ustalono, że będzie ona wynosiła 20 zł, pieniądze należało wpłacać na konto bankowe.
15 marca 1997 roku odbyło się spotkanie członków zarządu Stowarzyszenia, na którym omawiano problem pieczątki Stowarzyszenia, spraw związanych z ZUS-em i założeniem konta bankowego.
Po omówieniu spraw urzędowych członkowie zarządu podjęli jednogłośnie pierwszą uchwałę Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych, Ich Rodzin i Przyjaciół w Darłowie.
Brzmiała ona następująco: "Zarząd Stowarzyszenia z dniem 15 marca 1997r. podejmuje uchwałę o utworzeniu Dziennego Ośrodka Rehabilitacyjno - Terapeutycznego w Darłowie, obejmującego swoim działaniem Ziemię Darłowską i Gminy Ościenne".
Rozpoczęto poszukiwania lokalu, w którym można by otworzyć taki ośrodek. Rozmowy członków zarządu z burmistrzem nie dały oczekiwanych rezultatów.
W czerwcu 1997 roku pani Wiesława Masłowska udała się na rozmowę do Dowódcy Jednostki Wojskowej z zapytaniem czy istnieje możliwość wydzierżawienia części pomieszczeń przedszkola należącego do wojska.
W listopadzie 1997 Stowarzyszenie zwróciło się z prośbą do Urzędu Miasta i Urzędu Gminy o środki na utrzymanie placówki, personelu oraz opłat związanych z ewentualnym czynszem.
Rozmowa i spotkanie członków zarządu Stowarzyszenia z panią dyrektor przedszkola - mgr Wiesławą Lipińską zakończyły się pozytywnie. Obejrzano pomieszczenia do wydzierżawienia i je zaaprobowano.
8 stycznia 1998 roku Stowarzyszenie Osób Niepełnosprawnych wpłaciło wadium i złożyło ofertę dzierżawy nieużywanego pomieszczenia w Przedszkolu Marynarki Wojennej nr 96 przy ulicy Wieniawskiego 8 w Darłowie.
Dokumenty zawiozły do Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w Słupsku panie Górzyńska i Masłowska. Należy wspomnieć, że wadium w wysokości 300 złotych obie panie założyły z własnych pieniędzy.
12 stycznia 1998 roku otrzymano wiadomość o wygraniu przetargu, a 15 stycznia podpisano wstępną umowę najmu lokalu.
Oddział Terenowy Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w Słupsku wynajął Stowarzyszeniu Osób Niepełnosprawnych, ich Rodzin i Przyjaciół w Darłowie lokal użytkowy o powierzchni 203,32 metrów kwadratowych w budynku Przedszkola Wojskowego przy ulicy Henryka Wieniawskiego 8 w Darłowie, z przeznaczeniem na przedszkole dla dzieci niepełnosprawnych.
Od tej chwili zaczęła się walka o stworzenie i utrzymanie ośrodka.
Panie Górzyńska i Masłowska wysłały kilkadziesiąt pism do różnych firm i instytucji z prośbą o wsparcie rzeczowe lub finansowe.
Wszyscy Członkowie zarządu próbowali uzyskać pomoc wszędzie, gdzie się dało: w Urzędzie Miasta Darłowo, Urzędzie Gminy Darłowo, Malechowo, Postomino, w Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, w Ośrodku Zdrowia, PFRON-ie.
Jednocześnie rozpoczęto prace remontowo - konserwujące w wydzierżawionych pomieszczeniach.
7 maja 1998 roku została podpisana umowa między Burmistrzem Miasta Darłowo- Jerzym Buziałkowskim i jego Zastępcą - Stanisławem Gawlińskim, a Stowarzyszeniem Osób Niepełnosprawnych, Ich Rodzin i Przyjaciół w Darłowie dotycząca dotowania ośrodka w wysokości 1000 zł.
W czerwcu pani Teresa Kołaczek wysłała wniosek do Rejonowego Urzędu Pracy w Koszalinie o skierowanie bezrobotnych do wykonywania prac interwencyjnych w Dziennym Ośrodku Rehabilitacyjno - Terapeutycznym w Darłowie. Na początku lipca odbyło się spotkanie osób chętnych do pracy w Ośrodku.
W tym samym czasie członkowie Stowarzyszenia ciężko pracowali, by przygotować Ośrodek na przyjęcie pierwszych dzieci. Często roboty kończyły się późno w nocy. Członkowie Stowarzyszenia (Małgorzata Filipek, Piotr Ostrowski, Janusz Czapka, Adam i Marzena Górzyńscy, Wiesława Masłowska, Grażyna Zając, Izabela Rychert-Bąk i inni) wkładali nie tylko własną ciężką pracę, ale i swoje prywatne fundusze, mając na celu dobro dzieci.
13 lipca 1998 roku to pierwszy dzień pracy Dziennego Ośrodka Rehabilitacyjno-Terapeutycznego. Zajęcia prowadziła pani Izabela Rychert-Bąk (pedagog). Pani Katarzyna Łukaszewicz (psycholog) pomagała w opiece nad dziećmi.
W pierwszym tygodniu obecna była czwórka dzieci: Konrad Masłowski, Paulina Górzyńska, Joanna Zając, Tobiasz Stefańczuk.
Uroczyste otwarcie Ośrodka Rehabilitacyjno - Terapeutycznego odbyło się dopiero 23 września 1998 roku.
Na początku sierpnia z pomocą pielęgniarki pani Beaty Bilskiej i jej męża przywieziono i wymalowano meble do gabinetu pielęgniarki, zatrudniono rehabilitantkę- panią Elżbietę Rosińską.
W tym też czasie pojawił się reportaż o działalności Stowarzyszenia w Radio Darłowo.
W okresie letnim Stowarzyszenie prowadziło w Darłówku sprzedaż Denarów Eryka wraz z certyfikatami w celu zebrania pieniędzy na działalność Ośrodka.
28 sierpnia 1998 roku odbyło się Walne Zebranie Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych, Ich Rodzin i Przyjaciół w Darłowie w celu zmiany zarządu Stowarzyszenia.
Prezesem została pani Marzena Górzyńska, Wiceprezesem- pani Grażyna Zając, Sekretarzem- pani Izabela Rychert-Bąk, Członkami zZrządu- pan Jerzy Kwiatkowski oraz pan Henryk Dyczko i pani Janina Januszewska. Przewodniczącą Komisji Rewizyjnej została pani Wiesława Masłowska, a jej Członkami pani Kazimiera Kasprzak i pan Piotr Grzejszczuk.
Wrzesień 1998 roku to okres walki o zarejestrowanie nowego Statutu w Sądzie Wojewódzkim w Koszalinie, wyjazdy do Sądu, spotkania z radcą prawnym Urzędu Miasta.
Ponieważ działalność stowarzyszeń nie może być dotowana z budżetu ani państwa ani miasta, Zarząd Stowarzyszenia postanowił wydrukować i rozprowadzać cegiełki oraz podjąć trud zorganizowania balu charytatywnego na rzecz Stowarzyszenia.
13 października 1998 roku odbyła się sesja Rady Miejskiej, na której panie Górzyńska i Masłowska przedstawiły cele działania i projekty Stowarzyszenia. Rozmowy na temat dofinansowania działalności Stowarzyszenia toczyły się i z Burmistrzem, z Wójtem, z Pełnomocnikiem Osób Niepełnosprawnych w Koszalinie, z Kierownikiem MOPS i innymi.
30 grudnia na spotkaniu z Burmistrzem postanowiono sporządzić umowę dotyczącą pomocy miasta w utrzymywania Ośrodka.
W styczniu 1999 w Ośrodku gościli pani Burmistrz Ewa Kucharska wraz ze swoimi współpracownikami w celu zapoznania się z jego działalnością.
14 stycznia 1999 roku Powiatowy Urząd Pracy w Sławnie zatwierdził etaty dla dziewięciu pracowników Stowarzyszenia: 2 pedagogów, 2 rehabilitantów, 2 opiekunek dziecięcych, księgowej, pielęgniarki i stróża-konserwatora.
Cały czas starano się o niezbędny sprzęt rehabilitacyjny, meble.
Niestety 1 marca 1999 pani Burmistrz z powodów proceduralnych- Ustawa z dnia 26 listopada 1998 o finansach publicznych; Dziennik Ustaw nr 115 art. 118, odmówiła jakiejkolwiek pomocy finansowej w utrzymaniu Ośrodka.
Pomoc taką zaoferowało Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Sławnie.
Dwa tygodnie później odbyło się spotkanie Komisji Edukacji w Radzie Powiatu w Sławnie, na którym postanowiono podjąć działania wspierające w celu utrzymaniu Ośrodka przez Powiat.
W kwietniu zostały zebrane, przygotowane i wysłane do PFRON-u w Szczecinie dokumenty w sprawie dofinansowania Ośrodka.
Przez cały okres Zarząd czynnie brał udział w pracy różnych komisjach w Starostwie i Radzie Miejskiej w celu przedstawiania potrzeb Ośrodka i uzyskania środków na bieżące funkcjonowanie.
W tym też czasie Centrum Pomocy Rodzinie przeprowadziło kontrolę pracy i osiąganych efektów rehabilitacji dzieci, z opinią pozytywną.
Stowarzyszenie aktywnie włącza się w imprezy organizowane na terenie miasta Było m.in. współorganizatorem Festynu z okazji Dnia Dziecka. Uzyskane w ten sposób środki finansowe przeznaczone zostały na zakup materiałów dydaktycznych dla dzieci przebywających w Ośrodku.
Podejmowane działania nie zawsze kończyły się sukcesem: wójt gminy Malechowo nie zgodził się na dofinansowanie Ośrodka pomimo, że obejmuje on swoją opieką również dzieci z tej gminy, nowy kierownik MOPS cofnął dofinansowanie do obiadów dla dzieci przebywających w Ośrodku. Zdarzało się, że pracownicy Ośrodka przez wiele miesięcy nie otrzymywali wynagrodzenia, a mimo to ciężko i ofiarnie pracowali.
W drugim półroczu 1999 roku złożono wnioski o dofinansowanie do opłaty dzierżawnej obiektu, płac pracowników, zakup sprzętu rehabilitacyjnego w PFRON-ie. W efekcie zakupiono sprzęt do rehabilitacji: m.in. tzw. "UGUL", bieżnię, rowery, pulsotronik, energotronik.
Zorganizowano festyn na rynku miejskim i znów uzyskane środki przeznaczono na zakup materiałów dydaktycznych.
We wrześniu 1999 roku uroczyście świętowano pierwszą rocznicę istnienia Ośrodka.
Starostwo dofinansowało Ośrodek przekazując na zakup sprzętu i utrzymanie 9 tysięcy złotych.
W karanwale 2000 roku Stowarzyszenie podjęło trud zorganizowania I Balu Charytatywnego.
Rok 2000 rozpoczął się od podpisania umów z PFRON-em na dofinansowanie do płac pracowników ze Starostwem Powiatowym- na dofinansowanie czynszu, ogrzewania, wody oraz Urzędem Miasta na przeprowadzenie remontu i zajęcia rewalidacyjno - dydaktyczne.
W czasie roku organizowano festyny, włączano się w imprezy miejskie, z których dochody przeznaczane były na bieżące opłaty związane z funkcjonowaniem Ośrodka, przeprowadzono remont sal, wzbogacano wyposażenie w pomoce dydaktyczne.
Rozpoczynając pracę w 2001 roku Stowarzyszenie znalazło się w trudnej sytuacji finansowej. W związku z nieterminową refundacją środków z Powiatowego Urzędu Pracy powstały duże zaległości w płaceniu składek ZUS, a cała kadra od stycznia do marca włącznie pracowała społecznie, nie otrzymując wynagrodzenia.
Pomimo tak trudnej sytuacji praca w Ośrodku biegła swoim torem, prowadzono zajęcia rewalidacyjne, rehabilitacyjne, korekcyjne i inne.
Odbyła się zabawa karnawałowa dla dzieci z Ośrodka i zaprzyjaźnionej klasy ze Szkoły Podstawowej nr 3.
W lutym 2001 roku zorganizowano bal charytatywny, z którego dochód przeznaczono na pokrycie zaległości w ZUS-ie.
Po wielu spotkaniach i rozmowach w marcu podpisano umowę z Urzędem Miasta na otrzymanie środków finansowych w kwocie 8500,00 zł, które przeznaczono na zajęcia rewalidacyjne, zakup pomocy dydaktycznych oraz zakup suchego basenu z piłeczkami do sali dziennego pobytu.
W kwietniu podpisano umowę z PFRON-em w Szczecinie na pokrycie przez Fundusz wszystkich wydatków związanych z zatrudnieniem pracowników.
Do sukcesów należy zaliczyć podpisanie umowy z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację programu "Partner" - pokrywanie w 80% wszystkich kosztów związanych z funkcjonowaniem Ośrodka przez okres 5 lat. Dodać należy, że tak duże środki Stowarzyszenie otrzymało jako jedyna placówka w regionie.
W czerwcu 2001 roku, w czasie Zlotu Pojazdów Wojskowych, Stowarzyszenie zarobiło na sprzedaży żywności dla uczestników zlotu 5600 zł, które przeznaczono na pokrycie bieżących wydatków Ośrodka.
W sezonie letnim odbyła się też duża impreza integracyjna na rynku staromiejskim z loterią fantową, konkursami dla dzieci, nagrodami w celu pozyskania dalszych funduszy. 
Pod koniec roku Państwowy Fundusz Rehabilitacji Niepełnosprawnych przeprowadził kontrolę finansową, w wyniku której nie stwierdzono żadnych uchybień w wydatkowaniu pieniędzy w stosunku do zawartych umów.
We wrześniu 2001 roku Zarząd uczestniczył w ogólnopolskim spotkaniu uczestników Konkursu Inicjatyw Społecznych Pro Publico Bono, w którym działalność Stowarzyszenia została szczególnie wyróżniona. 
30 października 2001 organizację wpisano do Krajowego Rejestru Stowarzyszeń.
15 października 2002 odbyło się Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych, Ich rodzin i Przyjaciół, na którym przystąpiono do wyboru nowego Zarządu.
Jednogłośnie na Prezesa powołano panią Marzenę Górzyńską, a na Zastępcę panią Bożenę Chruszcz. Funkcję Skarbnika powierzono pani Małgorzacie Gał, Sekretarzem została pani Izabela Rychert - Bąk. Skład Komisji Rewizyjnej: Przewodnicząca- Wiesława Masłowska, Zastępca- Kazimiera Kasprzak, Członek- Piotr Grzejszczuk.
W tym roku odbyły się również wszystkie zaplanowane, cykliczne imprezy: choinka dla dzieci, bal charytatywny, festyn letni.
Przez cały rok borykano się z problemem braku wynagrodzeń dla części personelu, który i tak pracuje za najniższą pensję krajową.
16 października 2002 odbyło się spotkanie z panią Karoliną Domagalską.
W dniach 29 - 30 października 2002 Ośrodek odwiedziła terapeutka z Filadelfii, propagatorka metody neuroreedukacji pani Bożena Bejnar-Sławow. Odbyły się wykłady dla rodziców, diagnozowanie dzieci, układanie programów terapii.
W roku 2003 oprócz środków finansowych z instytucji Stowarzyszenie pozyskiwało pieniądze z organizowania swoich, cyklicznych już imprez, które na stałe weszły w kalendarium imprez kulturalnych Darłowa, to znaczy bal charytatywny i festyn letni.
Obecnie Stowarzyszenie przygotowuje się do wejścia do Unii Europejskiej.
07 czerwca 2004 Stowarzyszenie Osób Niepełnosprawnych, Ich Rodzin i Przyjaciół w Darłowie zostało organizacją pożytku publicznego

Ewa Jaźwińska